Eeuwen heb ik erop zitten wachten en daar was ie dan! Sinds kort gerecenseerd in Dilemma, voor mijn trouwe lezers ook hier besproken. Maar helaas. Hij was het wachten niet echt waard...
*insert dramatische stilte*
Opener ‘Supremacy’ lijkt op een nieuwe Bond-song – maar
iedereen weet ondertussen dat Adele die eer te beurt valt. ‘Supremacy’ lijkt
verder nog het meeste op wat we van Muse gewoon zijn: de kopstem van Matt
Bellamy, teksten over het einde van de wereld en tussendoor aangenaam
gitaargeweld. Helaas blijkt de rest van de cd niet zo fantastisch.
Eerste echte single ‘Madness’ leek ondergetekende bij de
eerste luisterbeurt vrij saai, althans tot de Queen-achtige gitaarsolo halverwege.
Na een paar keer luisteren besef je echter wel waarom de groep zelf dit nummer
het beste van de hele plaat vindt: de opbouw zit strak ineen en de lyrics
spreken zowat de hele wereldbevolking aan (“is this real love or is it just
madness”). ‘Panic Station’ doet de jaren 80 aan, waardoor je ongewild met vage
gedachten aan Abba in je hoofd zit. Het officiële lied van de Olympische
Spelen, ‘Survival’, lijkt opnieuw op wat we van Muse kennen, al laat Matt
Bellamy’s innerlijke tekstschrijver je hier op je honger zitten.
Hierna gaat het echter bergafwaarts. Tweede single ‘Follow
me’ herinnert aan eerder werk van de groep: een schreeuwende Bellamy die
ondersteund wordt door schreeuwende instrumenten. ‘Animals’ begint met een leuk
deuntje dat de boel een beetje recht trekt, maar qua lyrics (en het lawaai op
het einde) is dit maar niets. Het volgende stelt eigenlijk ook niet zo veel
voor. De tekst deed me wat denken aan de plot van The host – wat overigens een aanrader is, maar de manier waarop
Bellamy het zingt laat te wensen over. Met ‘Big freeze’ gaat de kwaliteit weer
naar omhoog; hier krijgen we wederom een typisch Muse-liedje.
Bassist Chris Wolstenholme, die een paar jaar met een
verslaving sukkelde, heeft het tekstschrijven ontdekt en mag zijn twee vondsten
zelf zingen – tot grote vreugde van Bellamy. ‘Save me’ – die titel behoeft niet
veel uitleg – heeft iets. Hier zingt Wolstenholme met een kopstem en neemt je
zo bijna mee in trance. Zeker wanneer daar na de intro meer instrumenten
bijkomen, is dit een van de betere songs. ‘Liquid state’ is ook best goed, maar
het geheel doet te veel denken aan werk van een doorsnee (Amerikaanse)
garageband die nog moet doorbreken – wat Muse verre van is. De twee titeltracks,
‘The 2nd Law: Unsustainable’ en ‘The 2nd Law: Isolated System’, sluiten het
album passend af. Op The 2nd Law
wordt voornamelijk het teloorgaan van onze planeet aangeklaagd, wat in deze
laatste songs geïllustreerd wordt met tekstfragmenten uit het nieuws of
beurzen, op een mooi laagje muziek.
Het is en blijft natuurlijk een cd van Muse, wat wil zeggen dat hij nooit echt slecht kan zijn. Alleen is het jammer dat het karakter van de band – melodieuze rock die net dat tikkeltje anders is – hier niet zo naar voren komt. Bellamy heeft ook zangles genomen, zo lijkt het wel; zijn stem klinkt veel smoother doch gemaakt en zijn kenmerkende ademhalingen vallen minder op. Door de geboorte van zijn zoontje is hij ook melig geworden: “And I have finally realised I need your love”. Benieuwd hoe dat gaat evolueren …
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
I'd love to hear what you think, dus laat gerust een berichtje achter!