vrijdag 25 april 2014

Eat Love Ghent: ontbijt & koffie

Ik ga al eens gaan eten in Gent en ik dacht, laat ik mijn favoriete adresjes eens bundelen zoals Plutomeisje een aantal jaar geleden deed. Jullie kunnen alleen maar profiteren van lekker eten, nu het nog niet helemaal bikiniseizoen is.

Een trend in mijn leven sinds een jaar of twee, is gaan ontbijten. Normaal krijg ik niets gedaan voor ik eten binnen heb 's ochtends, maar het vooruitzicht op lekker eten en tegelijkertijd bijpraten met een (goede) vriendin houdt me recht als ik met een lege maag op stap ga. Bij veel van deze etablissementen kan je natuurlijk 's middags voor lunch en later voor taart & koffie ook terecht, maar ontbijt is nu eenmaal de eerste (en belangrijkste, naar 't schijnt) maaltijd van de dag.
Simon Says (bron)
Zo is daar Simon Says, een leuk ingericht koffiehuisje wat buiten het centrum (zodat toeristen het niet kunnen vinden?) mét huiskat. Het ontbijt vond ik hier wat minder, maar de mooie mozaïeken tafeltjes maken dat meer dan goed en als je er per ongeluk een hele dag bleef plakken, kan je er 's avonds terecht in hun B&B. Bij Pain Perdu hebben ze dan weer heerlijk ontbijt én lekkere thee, en als je geluk hebt kan je 's zomers buiten ontbijten. Meer moet dat niet zijn. Een andere pain is Le Pain Quotidien, maar die vind ik lichtjes overpriced -- het gehele menu, eigenlijk. Dan is er natuurlijk nog de hotspot bij studenten: Het Salon. Zelf je ontbijt samenstellen komt goedkoper uit dan een formule (en met een broodje choco of confituur heb je eigenlijk al genoeg) en hier hebben ze lekkere koffies met een smaakje. Hoera!

Barista is een favoriet ten huize Pebblyn -- hoe kan het ook anders, met een palmboom in het logo? Ze serveren hier ook ontbijt, maar vooral hun koffie met smaakjes, lekkere broodjes en nog lekkerdere taarten zijn hier aan te raden. Op de ene locatie waan je je in een Gents Flatiron Building, op de andere op een boot. (Toevallig bestaat er ook een Baristaboot.) Topper! Voor een vieruurtje (koffie & taart): zie hierboven, of bij Den Hoek Af -- waar ze overigens ook ontbijt en lunch serveren. Tot slot is er nog de bekendste taartenbakster van Gent: Julie's House, waar je vooral terechtkan voor taart & cupcakes maar -- naar het schijnt -- ook voor ontbijt. Als dat voor jou voedzaam genoeg is, kan je er ook terecht voor lunch.

Andere leuke & lekkere adresjes zijn heel erg welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I'd love to hear what you think, dus laat gerust een berichtje achter!