maandag 20 augustus 2012

Het leven zoals het is: de bakkerij

Zoals iedereen wel weet, werken bakkers 's nachts. Gelukkig voor mij moet ik maar beginnen om 7u, wat me toch tot 6u12 geeft om te slapen. Zoals ik hier al vermeldde, is om 6u12 wakker worden niets voor mij. Maar goed, 't gaat hier over het leven zoals het is in de bakkerij, niet over mijn persoonlijke voorbereidingen. 

Wanneer ik aankom in de bakkerij, ligt het meeste brood al in de winkel en mag ik de prikkertjes steken. De eerste dagen was dat niet zo evident, ondertussen weet ik al min of meer hoe elk brood eruit ziet. Hetzelfde met de koffiekoeken, overigens. En ja, als er nog over zijn als ik laat moet werken, krijg ik ze mee. Een van de voordelen van het werken in een bakkerij!

Als de winkel op orde ligt (en bij late dagen soms zelfs daarvoor), is het tijd om de mensen te bestellen. Brood, koeken, koffie, choco, confituur, snoepjes ... We hebben het allemaal. De kassa is heel eenvoudig te bedienen, maar het is zo gemakkelijk om op het verkeerde knopje te drukken (touchscreen, weet u wel), waarna alles in de soep loopt.

Tussen de busladingen broodkopers door moet de winkel worden aangevuld en moet het bestelde brood worden gesneden. Ik mag (moet) ook altijd naar de slager om het middageten voor de bakker en als ik pech heb, ligt er nog een leuk werkje klaar voor mij. De tijd gaat dus altijd verbazend snel vooruit, tot ik merk dat ik honger heb en ik tijd probeer te zoeken om iets te eten.

Maar het is leuk werk, je bent tussen de mensen, het ruikt altijd lekker in een bakkerij (unlike in een slagerij - ik zou toch niet hele dagen tussen het vlees kunnen zitten. Oh wait, I did en het was niets voor mij. Ik heb nog altijd trauma's over spekreepjes.) en je kan je opvoedkundige en/of psychologische talenten tentoon spreiden. Want wie dag dat er bij een kapper veel geroddeld wordt, heeft duidelijk nog nooit bij een bakker gewerkt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I'd love to hear what you think, dus laat gerust een berichtje achter!