woensdag 4 juli 2012

The Hunger Games

Onder het mom van "ik moet toch weten wat mijn toekomstige leerlingen bezighoudt" besloot ik dat het deze zomer dringend tijd was om (eindelijk) The Hunger Games te lezen. Ik heb de drie delen er op vier dagen en een avond doorgejaagd. Zoals Stephenie Meyer zegt op de cover: vrijwel onmogelijk om de boeken weg te leggen. Ik begon ze stiekem te lezen met een vooroordeel, want science-fiction en ik gaan doorgaans niet goed samen. Net zomin als oorlog en ik. Maar op de een of andere manier vond ik dat bij deze boeken helemaal niet erg. 



De boeken gaan, zoals iedereen wel weet, over de Hunger Games, een jaarlijkse, sadistische reality-show, bedacht door het Capitol om de twaalf districten in toom te houden. Het toeval wil dat Katniss Everdeens zus wordt uitgeloot om mee te doen en voor ze het goed beseft, heeft Katniss zich als vrijwilligster aangeboden. Het eerste boek, The Hunger Games, volgt Katniss doorheen de voorbereidingen, de Games zelf en tijdens haar thuiskomst achteraf. Het tweede boek, The Hunger Games: Catching Fire, begint ongeveer waar het vorige stopt, met de overwinningsronde door de twaalf districten. Oh ja - spoiler alert - ze overleeft het eerste boek dus. Later volgt er nog een gigantische verrassing, een die niemand zag aankomen. The Hunger Games: Mockingjay, het derde boek, vertelt dan het verhaal van de oorlog die ze ontketend heeft en hoe die afloopt. 

In het boek wordt duidelijk gemaakt dat Panem, het land met de twaalf districten, zich bevindt waar de huidige Verenigde Staten liggen (min of meer). Het is ontstaan nadat wij met z'n allen de huidige wereld naar de maan hebben geholpen. Mode- en andere trends die zich in onze maatschappij steeds verder ontwikkelen, zijn zich blijven ontwikkelen in Panem.
Het boek zou meer maatschappelijk geïnteresseerde mensen vast aanzetten tot nadenken over onze huidige wereld, maar zo filosofisch ben ik niet ingesteld. Wat mij het meeste bezighield, was de vraag wie Katniss zou kiezen: Peeta of Gale. Ik weet het alvast - u ook?

De film heb ik overigens nog niet gezien (ik wil altijd eerst het boek lezen), maar als het van mij afhangt, duurt dat niet lang meer. Ik hoop in elk geval dat het niveau film-boek hier niet zoveel zal schelen als bij de Twilight-serie - want in tegenstelling tot wat zogenaamde hipsters beweren, die boeken zijn wél goed. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I'd love to hear what you think, dus laat gerust een berichtje achter!