zaterdag 19 november 2011

Liber floridus

Woensdag had ik twee uurtjes vrij tussen de (saaie en te wetenschappelijke) les fonetiek (blurgh) en de lunchdate, dus besloot ik die tijd actief te zijn en te doen alsof mijn richting goed gekozen is. Ik ging namelijk een middeleeuws Latijns handschrift bewonderen in het STAM (= stadsmuseum Gent, zoals het MAS of M). Zotjes? Vind ik ook. 
Eigenlijk was het best nog zot. Niet alleen kon ik inwendig uitpakken met mijn overgebleven kennis van het Latijn, maar er waren ook een paar prachtige tekeningen bij. Zoals deze:



Een diagram over de weg die de planeten in ons zonnestelsel afleggen en een close-up van een mooie bloem op dat diagram.



De manier waarop de wereld rond de zon draait (of zoiets, iets met verschillende maanstanden in elk geval) en hoe Europa er volgens Lambertus (= de auteur) uitzag. 


De dierenriem.


Iets dat de mens in het midden staat tussen de vier elementen (aarde, lucht, water en vuur).


Een verzameling bomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I'd love to hear what you think, dus laat gerust een berichtje achter!