vrijdag 9 november 2012

Woorden & Daden

Wie denkt dat studenten tegenwoordig enkel met zichzelf en hun hipster-status bezig zijn, heeft het goed mis. Niet alleen heeft de focus van Dilemma het daarover, maar gisteren organiseerde Filologica ook een tweede benefietavond, ten voordele van SOS Kinderdorpen. Een avond met literatuur & muziek, wat heeft een mens meer nodig?

Tijd, zo blijkt. Ik was zelf al een halfuur officieel te laat, hoewel er dan nog niemand was en de eerste act nog een kwartier (of zo) later begon. De laatste act eindigde dan weer om 3u15 - heb ik van horen zeggen. Ik lag toen al lang te ronken in mijn bed, om me voor te bereiden op het stressmoment van deze ochtend.* Maar mocht ik helemaal wakker en kerngezond geweest zijn, ik was gebleven. Het was namelijk écht gezellig.

De avond begon met de eerste ontdekking van de avond, Tommigun. Ik had die nog nooit gezien, maar hun naam zei me wel iets. Blijkbaar zijn ze best nog goed en al! Als ze dit kunnen zingen in een eigen arrangement (lees: twee stemmen en een gitaar) zonder het compleet te verpesten, dan zijn ze goedgekeurd! Hierna volgende twee auteurs, Marc Reugebrink en Kristien Hemmerechts, die kwamen voorlezen uit een boek. Ons aller concentratieniveau wanneer ons proza wordt voorgelezen bleek toch niet zo fantastisch; ik vraag me af hoe kinderen dat doen!


Na de eerste pauze trad Peut-être Demain op, een naam die jullie hier vast wel al zagen passeren. Jammer dat er geen mogelijke danspartners waren, maar wel een goed optreden! En dan begon de poëzie, met Willy Spillebeen - wiens naam en lichaamsbouw toch niet overeenkomen - en Filologica's eigenste regissseur (yvp). Hopelijk zijn 's mans regievaardigheden beter dan zijn voorleesvaardigheden...

Na de tweede en laatste pauze (de derde werd geschrapt wegens tijdgebrek) trad Neeka op. Wat een stem. Ik denk dat dat het enige moment was van de hele avond waarop werkelijk de hele zaal stil was. En als zelfs Jim haar fenomenaal vindt, dan wil dat wel wat zeggen. Kijken & luisteren, die handel! Hierna volgde Yves Pétry, die een fragment voorlas uit zijn volgende roman. Het klonk veelbelovend, over die allesomvattende eerste verliefdheid en bijhorende verwarring. Filologica's dichttalent sloot het literaire deel van de avond af, met (cvdb), (rr) en (avv). Als (avv) na het eerste gedicht van (cvdb) "Ow shit" zegt, weet je wel hoe laat het is: tijd om te beginnen sparen voor haar debuutbundel. (avv) viel natuurlijk ook best te pruimen, hoewel ik sommige details uit zijn privéleven eigenlijk niet wou weten. Hierna kwamen nog S.A. Barstow, maar na (avv) was het al 01u45 en ik besloot wijselijk huiswaarts te keren zodat mijn lichaam zonder al te veel problemen kon opstaan voor het stressmoment van deze ochtend.*


Al bij al was het een gezellige avond, mét goeie muziek & poëzie! Laat Woorden & Daden III maar komen!
________________________
* Guess who's going to Mumford & Sons? It's me! *driedubbele vreugdedans*

1 opmerking:

I'd love to hear what you think, dus laat gerust een berichtje achter!