woensdag 15 augustus 2012

Het diner

Nee, deze post gaat niet weer over eten. In het boek Het diner wordt er zelfs verrassend weinig gegeten, ondanks het feit dat de personages op restaurant zitten, maar dat kan natuurlijk ook aan de kleine porties liggen die zo alomtegenwoordig zijn in zogenaamd chique restaurants die veel geld waard zijn. Maar dat is voer voor een andere post.



Deze post gaat over een boek, een boek dat volgens mij net iets meer literair is dan wat ik gewoonlijk lees. Ik ben dus best trots op mezelf. Maar Het diner van Herman Koch is echt een aanrader voor iedereen: het verhaal zit goed ineen (ik snap wel een paar dingetjes niet helemaal, maar dat kan ook aan mij liggen) en het is zeer vlot geschreven. Het zijn ook kleine hoofdstukjes, wat ik persoonlijk wel leuk vind.

Voor zover het verhaal nog niet bekend is door het boek in de Fnac telkens vast te nemen, de achterflap te lezen, en het dan terug weg te leggen (want zo gaat dat bij mij altijd), here it goes. Twee koppels zitten op restaurant (zo'n restaurant met mini-porties dat zogezegd veel geld waard is) om te bespreken wat hun zonen gedaan hebben. Wat hun zonen precies gedaan hebben, krijg je mondjesmaat en door flashbacks te weten. Eens je iets te weten bent gekomen, wil je natuurlijk de rest ook weten en zo gaat het boek snel vooruit.

Hier en daar krijg je ook iets te weten over de personages zelf, vooral dan over het hoofdfiguur ('ik'). Het frustreert me mateloos dat hij nooit precies zegt wat er aan de hand is, want hij geeft zijn verhaal - nu ik er zo over nadenk - precies als statement aan de politie of zo (hoewel daarvan helemaal niets wordt gezegd) en vermeldt hier en daar dat hij bewust info weglaat (zoals de naam van het restaurant waar ze eten, en andere zaken). 

Herman Koch schrijft zeer vlot en met een zekere ironie/sarcasme/spot, wat ik wel leuk vind. Zijn andere bestseller, Zomerhuis met zwembad, moet ik dus dringend ook lezen. 

[Voor de geïnteresseerden: eerder dit jaar las ik Eten met Emma, ook van Koch, maar dat vond ik niet zo wauw. Misschien daarom dat het geen bestseller is geworden.]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I'd love to hear what you think, dus laat gerust een berichtje achter!