woensdag 25 april 2012

Sjaalmadame

Wie ooit al van Multatuli of Max Havelaar hoorde, heeft ook gehoord van Sjaalman. In dat boek heeft hij een mysterieus pakje, dat als een rode draad doorheen het verhaal loopt. Wel, op de Blandijn hebben we ook een Sjaalmadame. Helaas heeft zij geen mysterieus pakketje, maar draagt ze gewoon veel sjaals.

Althans, in het eerste semester. Ik herinner me de eerste keer dat ik haar zag, toen ze een sjaal of tien aan het uitdoen was om daarna beter te herschikken rond haar hals. Geen gezever, tien sjaaltjes. Tegenwoordig draagt ze elke week hetzelfde kleed en 'hippe' roze oorbellen. Voor alle duidelijkheid, Sjaalmadame is met haar middelbare leeftijd geen typische student.

Ook in haar gedragingen niet. Niet alleen is ze nooit mee met de les en roept ze mogelijk juiste antwoorden zomaar door de klas (wat ik als leerkracht ietwat respectloos vind, voor de leerkracht en de medestudenten), ze heeft per les een tiental stapels met papieren over die les verspreid over haar tafel(tjes). Iedereen kent haar, wat ook niet zo verbazend is gezien iedereen haar zo ongeveer zit uit te lachen.

Het is een fenomeen, oudere mensen die (opnieuw) studeren. Mijn vader plant om later, als hij met pensioen is, nog een diploma of twee te halen. Maar serieus. Nederlandse zinsontleding is écht niet zo moeilijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I'd love to hear what you think, dus laat gerust een berichtje achter!