zaterdag 11 oktober 2014

De procedure

20.38
Een collega en ik stappen na een lange werkdag in Vilvoorde de trein op naar Brussel.

20.45
De trein gooit alle remmen toe en stopt bruusk. We staan stil ergens in the middle of nowhere tussen Vilvoorde en Brussel.

20.50
Er wordt omgeroepen of de conducteur even naar het bestuurderscompartiment kan komen. Geen conducteur te zien. Even later of de conducteur de machinist even kan bellen, gevolgd door zijn gsm-nummer.
Geen info voor de reizigers. Dit is duidelijk hoe horrorfilms beginnen.

21.15
Er blijkt iets mis te zijn met een wissel en/of de treinbestuurder, waardoor we niet meer verder kunnen. Er wordt gezocht naar een oplossing.
De politie wordt opgeroepen -- vernemen we pas later. Een halfuur na de stilstand.

21.45
We staan een uur stil. Het grote licht is uit, de rest van het licht valt soms uit en blijkbaar zijn er nooddeuren in zo'n trein die zich weleens laten zien. Af en toe zien we mensen langs de trein lopen, en later ook agenten. 
De conducteur komt rond in de trein om te zien of alles goed is en om ons te informeren dat er hard gezocht wordt naar een oplossing. Hij stelt voor om ons te voet via de sporen naar Schaarbeek te doen wandelen, maar dat mag uiteindelijk niet van de politie. Begrijpelijk: er zijn nog een twintigtal andere sporen en treinen razen regelmatig voorbij.

22.45
Twee uur op de trein. Groot nieuws! Er is een reddingsactie op touw gezet, binnenkort komt er een andere trein aan waarop we mogen overstappen. Die brengt ons dan (hopelijk) naar Brussel.

22.55
We mogen overstappen. Via de rails blijkt dat nog niet zo evident te zijn, gelukkig dat we de 600m naar Schaarbeek niet zo moesten afleggen. En zonder perron op een trein kruipen was zonder hulp van de Securail-mannen niet gelukt. Ik heb hoop dat ik de trein van 23.56 haal en op een deftig uur in mijn bed kan kruipen -- het was een lange dag.

23.15
De trein rijdt een meter of vijftig, om dan weer tot stilstand te komen. Later blijkt dat Infrabel onze trein geen toestemming gaf om te vertrekken.

00.30
We komen eindelijk aan in Brussel Noord -- net te laat voor de laatste trein naar Gent. Op het perron worden we opgewacht door politie met waterflesjes, brandweer, Securail en een incompetente sous-chef van de NMBS. Hoewel de conducteur op de trein al was langs geweest om te vragen wat onze eindbestemmingen zijn, wordt dat op het perron nog een keer of vijf overgedaan. Voor de mensen richting Antwerpen staat een bus klaar. De rest wordt overgeleverd aan de NMBS -- weliswaar nadat een politieagente ons alle informatie geeft die zij hebben en de sous-chef dringend aanmaant een oplossing te vinden voor de rest, zes mensen die niet naar Antwerpen moeten. Twee andere politieagentes vertellen wat er gebeurd is: een bijna-aanrijding. Dat verklaart de behoorlijk volle trein die we op weg naar Brussel passeerden. 

01.22
We staan op een perron bij het kantoor van de sous-chef, die Nederlands noch Engels kan en eruitziet alsof hij elk moment een zenuwinzinking kan krijgen. Hij vraagt onze vervoersbewijzen en identiteitskaarten, om ze te kopiƫren. Ondertussen komt de andere trein aan, en van ver zien en horen we veel rumoer. We hoorden al dat die passagiers moeilijker onder controle te houden waren, maar hebben geen idee wat wel of niet op die trein is voorgevallen -- hopelijk niets ernstigs.
Het huilen staat me ondertussen nader dan het hysterisch lachen.

01.45
Twee mensen van Securail komen het kantoor van de sous-chef binnen. Alle passagiers van de tweede trein -- behalve een buitenlandse studente die op weg was naar een concert in Antwerpen maar in Brussel woont -- zijn met bussen onderweg naar huis, richting Antwerpen.

02.06
Het papierwerk is gedaan, de procedure is gevolgd en we zitten eindelijk in een taxi op weg naar huis -- courtesy of NMBS.

02.46
Eindelijk in Gent. Het station ziet er behoorlijk doods uit, zo 's nachts. Nog een halfuurtje later ben ik thuis -- gelukkig stond mijn fiets paraat en moest ik niet nog verder met een bus -- 6,5 uur nadat ik de trein in Vilvoorde opstapte.

Kudo's voor onze conducteur, de Brusselse politie en Securail -- waarvan iemand me zei, toen we buiten op de taxi's wachtten: "Ik ben beschaamd dat ik voor de NMBS werk." 
Bad karma richting NMBS. Hun reactie op het hele incident: "We gaan de evacuatie van treinreizigers evalueren."

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

I'd love to hear what you think, dus laat gerust een berichtje achter!