zaterdag 8 juni 2013

Een dag in... Brussel

Na een helse bustocht op een veel te warme bus langsheen allerlei plaatsen in en rond Brussel waar ik helemaal niet moest zijn (don't ask), stapte ik van de trein in Brussel Centraal. Het is ongeveer half elf en ik ga ongeveer dood van de honger (want ja, vroeg opstaan betekent vroeg ontbijten betekent vroeg terug honger hebben). Gelukkig heb ik een fancy kaartje met allerlei dingen op aangeduid die ik wil doen. Alleen jammer dat de straten amper zijn afgedrukt en het kaartje dus eigenlijk nergens goed voor is. Op goed geluk kies ik een straat en opeens kom ik dit tegen:

De kathedraal
Later blijkt het de kathedraal te zijn (nu je het zegt) en toevallig ligt het Museum van de Nationale Bank ernaast. In de hoop dat het toeristisch genoeg is om stadsplattegronden te hebben, ga ik binnen. I'm in luck, want even later kan ik eindelijk op zoek naar Delish, een broodjes- en koffiezaakje vlakbij en - toevallig of niet - uitgebaat door Amerikanen. Ik bestel er een bagel en een vanilla latte (want ja, vroeg opstaan betekent moe zijn) (en ja, ik hang graag de hipster uit) en eet die op in de zon tegenover de kathedraal. (Aangezien ik écht wel honger had, had ik geen zin om eerst mijn fototoestel uit te halen. Dat begrijpen jullie wel.)

Ik vervolg mijn weg naar de eerste boekenwinkel op mijn lijstje, Sterling, en kom ondertussen dit straatje tegen:

Straatje
Even later beland ik op het Muntplein en loop ik nietsvermoedend de Nieuwstraat in, op zoek naar boeken voor mijn intellectuele zelf. De Hema en de H&M later (en een paar omzwervingen) vind ik die en koop ik daar het eerste én enige boek dat ik die dag zal kopen (True van Hilary Duff - je bent een fan of je bent het niet). Langs het Warandepark dan maar (waar het overigens stikte van de joggers) op weg naar de tweede boekenwinkel van het lijstje, Filigranes. Die is gigantisch en druk, maar gelukkig voor mij bevinden de Engelse boeken zich op de extreem rustige kelderverdieping. 

Warandepark
Mijn culturele zelf besluit dat het tijd is om de Musea voor Schone Kunsten te gaan checken (niet allemaal, natuurlijk) (tip: elke eerste woensdag van de maand zijn veel musea gratis vanaf 13u), maar helaas blijkt de moderne kunst niet modern genoeg te zijn. Met een lekkere ijskoffie (uit het gezellige koffiehuisje JAT' Café) in de hand ga ik dan maar verder naar de enige winkel die Gent nog perfecter zou maken: Urban Outfitters. Ik wandel langs de Waterloolaan en passeer allerlei merken die ik me niet kan veroorloven, maar dit is toch wel een favoriet. 

JAT & Tiffany
Eenmaal de UO gelokaliseerd is, ga ik binnen met veel te hoge verwachtingen. Even hoge verwachtingen die ervan uitgaan dat de Abercrombie & Fitch (stiekem ben ik een hipster, ik zei het al) makkelijk te vinden zal zijn, maar helaas: geen halfnaakte mannen voor mij. Ondertussen kreeg ik een uitnodiging voor een barbecue die avond op een heus dakterras, dus het wordt tijd om terug in de richting van het station te gaan. Maar eerst kom ik een prachtig gebouw tegen, blijkt het het Muziekinstrumentenmuseum te zijn en besluit ik even binnen te gaan. Niet alleen is het ook gratis, maar het machientje waarmee je normaal extra uitleg krijgt, geeft je hier alleen muziek van het instrument waar je voor staat. Hip!

Muziekinstrumentenmuseum
Met een smoothie in de hand loop ik verder gezwind de stad door, kom ik hier en daar mooie dingen tegen en ben ik vooral op zoek naar Waterstones, mijn laatste hoop om nog een boek te scoren. Helaas zijn mijn voeten tegen dan halfdood, voel ik me niet al te best (misschien had ik toch beter nog iets gegeten) en vind ik eigenlijk ook niets naar mijn goesting. Op weg naar Brussel Noord dan maar, waar ik bijna meteen een trein op kan en drie kwartier kan bekomen, voor ik weer op weg moet om te gaan barbecueën.

Mooie dingen
Brussel was veel gezellliger dan ik me kon herinneren of voorstellen - maar alles ziet er dan ook beter uit in de zon - en er is precies wel veel groen ook. Hier vind je een kaartje met alle adresjes. Zo'n dagje weg van alles was wel leuk en nodig, maar nu begint het echte studeerwerk - helaas.

2 opmerkingen:

  1. Brussel is echt een super stad! ik las nieuwe ontdekkingen op je blog! nog veel studeer geluk!

    Love, The mind of an exchange

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk verslag met mooie foto's! Je kaartje met adresjes sla ik op voor als ik nog eens naar Brussel ga.

    BeantwoordenVerwijderen

I'd love to hear what you think, dus laat gerust een berichtje achter!