maandag 25 februari 2013

Extremely loud & incredibly close

Op m'n summer reading list stond onder andere "Jonathan Safran Foer", nadat ik er een gigantisch positief artikel over had gelezen en zijn boeken me wel aanspraken. Nu ik effectief een boek van hem heb gelezen, Extremely loud & incredibly close dus, wist ik dat ik juist was. Het is een van de beste boeken die ik ooit al heb gelezen en een boek dat bovendien eens niet over vampieren gaat. Hoewel het wel een leuke turn of events zou geweest zijn.

Het verhaal is simpel: de vader van de nu negenjarige Oskar is gestorven bij de aanslagen van 9/11*, wat niet zomaar verwerkt wordt. Wanneer Oskar een paar jaar later een sleutel vindt die van zijn vader was, wil hij natuurlijk weten op welk slot die sleutel past. Hij besluit daarom min of meer om alle sloten in New York City, zo'n 162 miljoen, uit te proberen. 

Zoals ik eerder al zei, is Oskar de slimste negenjarige die ik ooit al ben tegengekomen. Maar er worden wel vaker interessante dingen gezegd in het boek:
I miss you already, Oskar. I missed you even when I was with you. That's been my problem. I miss what I already have, and I surround myself with things that are missing.

Op zich is het verhaal niet zo spectaculair, eerder best wel schattig en toch een beetje pakkend, maar de manier waarop Foer het vertelt is fantastisch. Wanneer het hoofdstuk over Oskar gaat, lijkt het effectief of er een negenjarige aan het woord is. En voor de mensen die niet graag lezen: ja, het is met prentjes(achtige bladzijden). Hoera! Maar eigenlijk moet je het boek gewoon lezen, zo mooi is het. Toevallig heb ik nog een Fnacbon liggen, driemaal raden welk boek ik daarmee (onder andere) ga kopen! 

Even een grappige anekdote tussendoor: ik had Extremely loud & incredibly close mee naar Marrakech,  want bij taal- & letterkundestudenten kun je niet blijven afkomen met young adult-boeken. Maar toen ik het boek bovenhaalde en me net in de zon had geĂ¯nstalleerd (want ja, daar was er zon), zei - zonder overdrijven - iedereen die erbij kwam zitten: "Oh, da's een supermooi boek! Waar zit je al? Ben je die speciale pagina's al tegenkomen? Amai, da's echt mijn lievelingsboek geworden!" Blijkt nu dat ze allemaal gelijk hadden, natuurlijk.

Voor de mensen die zelfs prentenboeken niet graag lezen, er is blijkbaar ook een film van gemaakt. Met Sandra Bullock en Tom Hanks, dus (heel) slecht kan hij al niet zijn. Hij staat alvast op m'n winter watching list.


__________________________
* Ben ik trouwens de enige die het best ironisch vindt dat het noodnummer in de VS 911 is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

I'd love to hear what you think, dus laat gerust een berichtje achter!