woensdag 26 december 2012

How to: be creative

Net als vorig jaar besloot ik er gewoon voor te gaan en mee te doen met Tess' Secret Santa. Dit jaar lagen de interesses van mijn gewillige slachtoffer al iets dichter bij mijn persoonlijke interesses en had ik dus vrijwel meteen een creatief (jaha, u leest het goed) idee. Maar hoe breng je dat idee dan tot uiting?

1. Brainstorm
Eens je een paar ideeën hebt, komt de rest ook wel. Maar om die ideeën vast te houden, is het altijd gemakkelijk om ze op te schrijven. Zo weet je wat je al bedacht had, wat goed bij wat past, enzovoort. Geef je ideeën ook de tijd om uitgewerkt te worden en panikeer niet als ze niet komen. Vroeger of later zullen ze wel komen - hopelijk zelfs voor de deadline!


2. Ga op pad
Je zult het altijd zien: datgene wat je fantastisch lijkt als startpunt voor het cadeau, blijkt nergens te vinden. Ik zocht een mooi schrift/notitieboekje maar vond er geen. Tot ik van Plutomeisje het geweldige idee kreeg om eens in Dille & Kamille te kijken en - voor de liefhebbers - daar hebben ze écht wel mooie notitieboekjes, die nog eens betaalbaar en ideaal bleken voor mijn cadeau. Missie geslaagd!

3. Probeer uit
In je hoofd kan het er dan wel geniaal uit zien, maar dan heb je er geen idee van hoe je het moet aanpakken. Hier geldt hetzelfde als bij punt 1: laat het af en toe wat rusten. Tenzij de deadline over je schouder zit te hijgen is het geen schande om even vast te zitten en je werk te laten rusten. Niet alle ideeën komen tegelijk. Denk eraan als je staat te koken, maar vergeet het dan niet op te schrijven voor als je tijd hebt.


4. Aanschouw het (in jouw ogen) beste cadeau ever
Iets wat je zelf gemaakt hebt, verdient je trots altijd meer dan iets wat je gewoon gekocht hebt - ook al was dat ook een perfect cadeau. Aanschouw je creatie, neem er een paar foto's van (haja, waar moet je anders over bloggen?) en neem de tijd om er afscheid van te nemen. En zorg bovenal dat het heelhuids bij je slachtoffer geraakt, anders is al die moeite voor niets geweest.
Ik vulde het gepimpte notitieboekje nog aan met een paar oorbellen, een Secret Santa Music Mix en natuurlijk een brief.


5. Inspiratie!
Mijn slachtoffer leek me (als ze meeleest: niet negatief bedoeld of zo) een iets meer zweverig type dan ikzelf, maar gelukkig heb ik veel inbeeldingsvermogen. Het feit dat ze een uitgewerkt moodboard had en daarop een paar voorbeelden stonden van "mooi papier" (genre het tijdschrift Flow, wat inderdaad écht wel mooi papier is) en dingen waar ze wel en niet (da's ook belangrijk) van houdt.
Op die manier kwam ik op het idee om haar een notitieboekje te maken voor wat meer me-time, lichtjes gebaseerd op de boeken van Keri Smith. Mét mooie prentjes her en der verspreid en nog genoeg witruimte om haar inspiratie te vrije loop te laten, dat spreekt. Dat gecombineerd met een paar oorbellen (gezien ik er toch op overschot heb) en een cd'tje, leek me wel een leuk cadeau voor haar. En dit is wat ze er zelf van vond:


voor jou ook mooie kerstdagen en bedankt voor je leuke pakje. De oorbellen, het boekje én de muziek, ... allemaal volledig mijn smaak. Dankje!


Missie geslaagd, dus!

1 opmerking:

I'd love to hear what you think, dus laat gerust een berichtje achter!